همه مقالات

نمایش جزئیات

تفاوت گیربکس دستی و اتومات رنو

گیربکس-گیربکس دنده ای-گیربکس اتوماتیک-تفاوت گیربکس دنده ای و اتوماتیک-گیربکس رنو-تعمیرگاه تخصصی رنو تهران-رنو تهران-گیربکس دستی-تفاوت گیربکس دستی و اتوماتیک-گیربکس ال ۹۰

گیر بکس خودروها انوع مختلفی دارند که هر کدام قابلیت ها و تفاوت های خاصی دارند


جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002

گیر بکس :

نیروی چرخشی تولید شده ی موتور خودرو باید به اندازه نیاز و خواست خودرو به چرخ ها انتقال یابد. گیر بکس یا جعبه دنده خودرو عهده دار‌ کنترل و تنظیم این نیرو می باشد. در حقیقت گیر بکس به راننده این امکان را میدهد که خودرو را در سرعت های مختلف کنترل کند. تمایز این قسمت خودرو به این دلیل است که هر موتوری توانایی تولید میزان مشخصی از توان و نیروی چرخشی است. ولی از طریق گیر بکس این امکان وجود دارد که بدون بالا بردن دور موتور و نیروی چرخشی ، به سرعت مطلوب رسید .

گیر بکس ها انواع مختلفی دارند که در ادامه با آن ها آشنا می شویم ، با تعمیرگاه تخصصی رنو تهران همراه باشید .

 

انواع گیربکس خودرو :

گیربکس‌ها متنوع اند و هر کدام ویژگی های منحصر به فردی را ارائه می‌کنند. در حقیقت حتی در بین گیربکس‌های دستی و اتوماتیک‌ هم  مدا های متنوعی وجود دارند که با توجه به کارکرد شان ، در خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند .

با تعمیرگاه تخصصی رنو تهران همراه باشید . 

 

گیربکس دستی :

در گیر بکس دستی ، تعویض دنده به صورت دستی است .  بسیاری از خودروهای داخلی از همین گیربکس استفاده می‌کنند، یعنی برای تعویض  دنده آن ها باید اهرم دنده را در جهت‌ های مختلف جا به ‌جا کرد. در همه خودروهایی که از جعبه دنده دستی استفاده می‌کنند، یک پدال به نام کلاچ نیز وجود دارد و قبل از تعویض دنده باید از آن استفاده شود . در خودروهایی که گیربکس دستی دارند، راننده کنترل بیشتری روی میزان سرعت و شتاب خودرو دارد زیرا تعویض دنده با اوست .

 

 گیربکس اتوماتیک سنتی :

تفاوت اصلی گیر بکس اتوماتیک با دستی این است که در گیر بکس اتوماتیک برای تعویض دنده دیگر نیازی به تعویض اهرم دنده توسط راننده نیست و پدال کلاچ نیز وجود ندارد .  گیربکس‌های اتوماتیک مدل‌ های مختلفی دارند ، اما نمونه سنتی آن ، از مبدل گشتاور به‌جای کلاچ استفاده می‌کند . استفاده از این نوع گیربکس اتوماتیک در خودروهای جدیدتر کمرنگ تر و به‌جای آن از مدل‌های جدید تری استفاده می‌شود. در ادامه انواع گیربکس اتوماتیک را معرفی می‌کنیم :

 

. گیربکس اتوماتیک CVT :

در این گیربکس ها ، منتقل کردن قدرت به‌وسیله دو مخروط و یک تسمه که آن ها را به هم وصل می‌کند، صورت می گیرد. تمایز اصلی گیربکس CVT آن است که هنگام تعویض دنده، دور موتور پایین نمی آید و خودرو دچار لرزش نمی‌شود.

 

. گیربکس اتوماتیک AL۴ :

این گیربکس به دلیل استفاده از سیستم کلاچ سیاره‌ای ، سرعت تعویض دنده خوب و همچنین استفاده  از دو سیستم دستی و خودکار،  به عنوان یک گیربکس استاندارد و باکیفیت شناخته می‌شود.

 

 . گیربکس اتوماتیک AMT :

این نوع از گیربکس‌ ها در اصل همان گیربکس‌های ساده  هستند که با اضافه شدن عملگرهای الکترو مکانیکی، تعویض دنده و کلاچ‌ گیری را به‌ صورت اتوماتیک انجام می‌دهد . می‌توان گفت که گیربکس‌های AMT در بین دیگر نمونه‌های اتوماتیک از همه ساده‌ تر و ارزان‌ تر هستند .

 

گیربکس اتوماتیک AT :

معمول ترین نوع گیربکس در خودروهای سواری با نام AT شناخته می‌شود. نحوه کارکرد گیربکس‌های AT به این صورت است که در موقع بالا بردن سرعت، به دلیل فشار روغن در گیربکس، به‌ طور خودکار به دنده بالاتر تغییر می‌کند. زمانی که سرعت کم می‌شود، دنده نیز بلافاصله پایین‌تر می‌آید. جعبه‌دنده‌های AT دارای سیستمی هستند که به آن سیاره‌ای گفته می‌شود. 

 

گیربکس اتوماتیک DCT :

سیستم DCT شباهت زیادی به گیربکس‌های دستی دارد،‌ اما در واقع از دو گیربکس جدا از هم تشکیل شده است که یکی برای دنده‌های معمولی و دیگری برای دنده‌های معکوس هستند. این قابلیت موجب می‌شود تا دنده بعدی همیشه آماده  باشد ؛ در نتیجه تایم لازم برای تعویض دنده به حداقل می‌ رسد و این عمل بدون هر گونه افت دور موتور و با سرعت بالا انجام می‌گیرد. گیربکس‌ های DCT نه‌تنها سوییچ بین دنده‌ها را تسریع می‌بخشند ، بلکه مصرف سوخت را نیز کاهش می‌دهند . به این گیربکس‌ها اصطلاحا دوکلاچه هم گفته می‌شود.

 

برای تعمیر و سرویس هر کدام از این گیربکس ها می توانید به تعمیرگاه تخصصی رنو تهران مراجعه کرده و از خدمات تضمینی این مرکز تعمیرگاهی استفاده کنید .

 

گیر بکس دستی یا اتوماتیک ؟

در این بخش از مقاله به ویژگی های متمایز هم کدام از گیر بکس ها میپردازیم :

ویژگی‌های گیربکس دستی :

درست است که گیربکس دستی قدیمی تر است ولی بسیاری از رانندگان دوست دارند ، خودشان دنده را تعویض کنند ، متمایز ترین مزایای گیربکس‌های دستی عبارتند از:

 

کنترل بیشتر: مهم ترین ویژگی گیربکس‌ های دستی که باعث محبوبیت آن ها نیز می‌ شود ، کنترل بیشتری است که در اختیار راننده قرار می دهند .

 

هزینه تعمیر پایین تر : گیربکس‌های دستی به دلیل این که ساده‌ تر هستند ، کمتر دچار نقص می‌شوند و در صورت خرابی هم هزینه تعمیر آن ها کمتر از گیربکس‌های اتوماتیک است. 

 

مصرف سوخت کم تر: جعبه دنده‌های دستی سبک‌ تر هستند و تعداد دنده‌های بیشتری دارند. به همین سبب می‌توانید با مقدار بنزینی که زده‌اید ، کیلومتر بیشتری را رانندگی کنید.

 

قیمت پایین‌تر: مزیت چهارم گیربکس دستی، قیمت پایین‌تر آن است. اگر می‌خواهید خودرویی با قیمت ارزان تر خریداری کنید ، بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که گیربکس دستی دارند .

 

 

ویژگی‌های گیربکس اتوماتیک :

گیربکس‌های اتوماتیک ظاهرا دوست داشتنی تر از مدل‌های دستی هستند ، اما حتما همه رانندگان به استفاده از آنها تمایل ندارند ، متمایز ترین مزایای گیربکس‌های اتوماتیک عبارتند از:

 

امنیت بیشتر حین رانندگی : اغلب گفته می‌شود که برای تسلط بیشتر در هنگام رانندگی، بهتر است هر دو دست راننده بر روی فرمان باشد. اما در خودرو هایی که گیربکس دستی دارند،  یک دست باید برای تعویض دنده درگیر شود و این کار می‌تواند امنیت سرنشینان اتومبیل را به خطر بیندازد 

 

استفاده راحت‌تر در ترافیک : رانندگی در ترافیک سنگین با خودرویی که گیربکس دستی دارد کار دشواری است . شما باید دایما کلاچ بگیرید و دنده عوض کنید. 

 

راحتی در رانندگی :  گیربکس‌های اتوماتیک بدون نیاز به کلاچ‌گیری اقدام به تعویض دنده می‌کنند ؛ یعنی با افزایش یا کاهش سرعت، دنده را به‌طور اتوماتیک بالا برده یا پایین می‌آورند. به این سبب رانندگی با خودرو هایی که جعبه دنده اتوماتیک دارند خیلی راحت تر است. 

 

مناسب برای مسیرهای شیب‌دار و تپه‌ای :  در مسیر های تپه ای و شیب دار  احتمال خاموش شدن خودرو وجود دارد. خوشبختانه گیربکس‌ های اتوماتیک این مشکل را حل کرده‌اند و در هنگام رانندگی در شیب، به خوبی تعویض دنده را مدیریت می‌کنند.

 

تعمیرگاه تخصصی رنو تهران مرکز تعمیرگاهی خودرو های رنو در تهران است . 

 

تعمیر گیربکس در تعمیرگاه تخصصی رنو تهران :

یکی از خدماتی که در تعمیرگاه تخصصی رنو تهران می توانید دریافت نمایید، مربوط به ارائه خدمات تخصصی در زمینه تعمیر گیربکس خودروهای رنو است. گیربکس اتومبیل یکی از اصلی ترین بخش های آن بوده و نقشی کلیدی در عملکرد بهینه و مطمئن خودرو ایفا می نماید. به همین دلیل برای تعمیرات گیربکس باید خیلی وسواسی عمل کنید و به تعمیر گاه های معتبر مراجعه نمایید .

 

تعمیرگاه تخصصی رنو تهران با کادری مجرب و با دانش آماده خدمت رسانی تضمینی در این زمینه به شما عزیزان می باشد.

 

هزینه تعمیرات گیر بکس در تعمیرگاه تخصصی رنو تهران :

هزینه تعمیرات و تعویض قطعات گیربکس و دیگر بخش های خودرو های رنو در این مرکز تعمیرگاهی براساس مصوبه های قانونی خواهد بود . لذا ما به شما تضمین می دهیم که در صورت مراجعه به تعمیرگاه تخصصی رنو تهران هیچ گونه هزینه اضافی از شما عزیزان گرفته نخواهد شد .

 

 

نتیجه گیری :

 ما در این مقاله گیربکس اتوماتیک و دستی را مقایسه کردیم و با مدل ها و قابلیت های هر کدام از آن ها آشنا شدیم . هم گیربکس‌ های دستی و هم گیربکس‌ های اتوماتیک دارای مزیت های منحصر به فرد هستند و انتخاب آنها به سلیقه و میل افراد مربوط می‌شود. 

 

برای تعمیر و سرویس گیربکس های خود می توانید به تعمیرگاه تخصصی رنو در تهران مراجعه نمایید .

 



جهت راهنمایی و مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید

09393982002